מועצה מקומית גדרה

דור העתיד של גדרה

16/05/2019
דור העתיד של גדרה

דור העתיד של גדרה

ארבעה תלמידים מוכשרים מתיכון דרכא רמון פיתחו אפליקציה סביבתית חדשנית- 

"נוסעים ירוק"- שנלחמת בזיהום האוויר ובפקקים המאוסים בכבישי ישראל. 

תיכון דרכא רמון בגדרה גאה לעמוד מאחורי פרויקט ייחודי חדש. מגמות מדעי הסביבה, מדעי המחשב והתקשורת של התיכון שילבו יחד פעולה והובילו לפיתוח אפליקציה סביבתית בשם "נוסעים ירוק". 

"נוסעים ירוק" נולדה במטרה לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית ולהפחית את השימוש הפרטי בדלק. המשתמש באפליקציה יקבל הטבות כספיות ככל שיפחית בשימוש ברכבו הפרטי, יחד עם מידע רציף אודות כמות פליטת הפחמן הדו-חמצני שהוא חסך. מיותר לציין כי פחמן דו-חמצני הינו הגז העיקרי הגורם להתחממות הגלובאלית. אטמוספירת כדה"א מורכבת ממארג גזים בעל איזון עדין, הלוכד מספיק חום על מנת לקיים חיים. כאשר הקצב בו בני האדם פולטים פחמן דו-חמצני הינו רחוק להיות מטבעי, נוצר "אפקט חממה"- הטמפרטורה העולמית עולה ומכניסה את האיזון הטבעי של האקלים לתוהו ובוהו.

בעיה נוספת עליה תענה האפליקציה היא הפקקים בכבישים. מספר הרכבים לק"מ כביש בישראל, כ-2700, גדול פי 3.5 מהממוצע במדינות המפותחות, ה-OECD. ואם זה לא מספיק, לפי דוח של מבקר המדינה מ-2016, העלות לאזרחים היא כ-25 מיליארד שקל בשנה. ככל שיפחת השימוש ברכבים פרטיים ויגבר השימוש בתחבורה ציבורית, כך הפקקים ייפחתו משמעותית. 

מאחורי הפרויקט עומדים התלמידים המוכשרים גל גמבש ממגמת מדעי המחשב, דור אהרוניו ומאיה שרעבי ממגמת מדעי הסביבה וכן פלג משה ממגמת תקשורת. את הפרויקט הנחו מאיר מלכה רכז מגמת מדעי הסביבה, יחד עם מריה צטבריאקוב המורה למחשבים וגבי סידון רכז מגמת התקשורת. 

האפליקציה הוצגה במספר כנסים עד היום. כמו כן, נערך סרטון המתעד את כל תהליך הפרויקט, המשתתף בתחרות "יוצרים שינוי" שתיערך ב-12.06 בתל-אביב. 

"אני מתמלא גאווה נוכח דור העתיד האיכותי של גדרה", סיפר בהתרגשות יואל גמליאל ראש מועצת גדרה. " התלמידים המבריקים יצרו יישום בעל בשורה לאומית. אני כולי תקווה שבקרוב מאוד, "נוסעים ירוק" אף תביא לתוצאות בשטח. המסר כי אין דבר שאינו אפשרי, אותו אנו דואגים להנחיל לנוער שלנו בגדרה, מגשים עצמו ומוביל לפרויקטים מבורכים כמו זה."